Innovatie zit ook in kleine dingen

Inrail werkt volgens de Veiligheidsladder

U bent hier

  • Inrail, onderdeel van The Professionals Group en gevestigd in Roosendaal, is actief op het gebied van werkplekbeveiliging. Voor de grootste spoor- en infrastructuurprojecten in Nederland en daarbuiten zorgt Inrail ervoor dat er veilig gewerkt kan worden. Om hun focus op veiligheid aantoonbaar te maken, kwam Inrail naar DEKRA voor certificatie volgens de Veiligheidsladder.

    "Wij focussen op specialisme en veiligheid", zegt Alex de Coninck, directeur van Inrail. "De bindende factor voor Inrail, en ook voor The Professionals Group, is onze grote focus op veiligheid in combinatie met onze specialistische dienstverlening. In ons werk, bijvoorbeeld bij de complete buitendienststelling bij een groot spoorproject, zorgen onze mensen ervoor dat alle spoorwerkers aan het eind van hun werk weer veilig naar huis kunnen.

    Inrail leidt zijn eigen personeel breed en multidisciplinair op. "Al ons personeel is bij ons in dienst. We hebben trainers in huis met jarenlange ervaring. Ze kennen bij wijze van spreken ieder spoorpaaltje van Nederland. Omdat we staan voor veiligheid en kwaliteit voeren we ook bij andere grote infrabedrijven en spoorbeheerders audits uit. En worden we op regelmatige basis zelf ook getoetst."

    "Ons personeel ondergaat medische en psychologische tests, maar we willen ook graag dat onze mannen multifunctioneel inzetbaar zijn. Dat geeft ons extra slagkracht, maar maakt het werk ook interessanter. Het is voor ons echt een mindset om altijd scherp te zijn en continu de veiligheid van een situatie in je achterhoofd te houden. Daar wilden we meer mee doen", voegt de Coninck toe.

    Door weer en wind
    Vóór dit interview was Alex de Coninck lang op pad. De avond ervoor woonde hij de audit bij voor Veiligheidsladder niveau 4 door DEKRA. Na de start van de audit bij een groot spoorproject in de omgeving van Zutphen waar Inrail de veiligheid verzorgde, reed de Coninck door naar de omgeving van Dronten. Daar stond hij aan een kanaal, op het spoor, voor de tweede fase van de audit. "De buitenwereld weet gewoonweg niet hoe hard er op het spoor gewerkt wordt, dag en nacht en door weer en wind. Zorgen dat Nederland blijft rijden, koste wat kost; daar heb ik veel respect voor."

    Waarom de Veiligheidsladder?
    De Coninck: "Een jaar of twee geleden heb ik me meer verdiept in de Veiligheidsladder. Ik wilde begrijpen wat voor voordelen het zou kunnen bieden voor Inrail. Gaandeweg kwam ik erachter dat de ladder niet iets van papier is; het is een mindset. Het gaat om proactief denken, bezig zijn met veiligheid en continu willen verbeteren. Dat sloot zo goed aan bij hoe Inrail in elkaar steekt, dat ik onder andere DEKRA uitgenodigd heb om er meer over te komen vertellen."

    Voordelen
    De Coninck noemt meerdere voordelen van werken volgens de Veiligheidsladder. "Het was voor mij interessant om te zien dat het aantal meldingen van incidenten niet omlaag ging, maar juist omhoog. Dat is misschien tegenovergesteld aan wat je verwacht; veiliger werken zou moeten leiden tot minder incidenten. Maar juist doordat we de focus op veiligheidsbewustzijn vergroot hebben, ziet ons personeel meer de noodzaak van het melden van kleinere incidenten." Daardoor werd het voor de Coninck mogelijk om patronen te ontdekken en als organisatie lering te trekken uit incidenten die zich voordeden. "Uiteindelijk kun je verbanden tussen bepaalde incidenten aantonen en op basis daarvan je gedrag aanpassen", geeft de Coninck aan.

    "Een ander voordeel van werken volgens de Veiligheidsladder is dat onze mannen gestimuleerd werden om met innovatieve ideeën en oplossingen te komen. Op het moment testen we bijvoorbeeld vier verschillende hoofdlampen om te bepalen welke hoofdlamp de veiligheid het best ten goede komt. En dat is maar een voorbeeld; veiligheidsinnovaties zitten ook in kleine dingen. Doordat we de focus sterk leggen op een veiligheidsbewuste mindset van ons personeel, zorgen we samen steeds beter voor de veiligheid van onze klant, ook op heel complexe projecten."

    Welke ambities heeft Inrail verder nog op het gebied van veiligheid?
    "Onze rode draad in alles wat we doen, is dat onze mensen denken in veiligheid. De Veiligheidsladder is een extra bevestiging van de kwaliteit en het veiligheidsbewustzijn waaraan we in onze organisatie veel waarde hechten. En het is natuurlijk een voordeel dat we kunnen laten zien dat Inrail zo in elkaar steekt. Dat we onze visie op kwaliteit, vertrouwen en transparantie op die manier aantoonbaar kunnen maken", zegt de Coninck.

    "Op het moment zijn we gecertificeerd volgens Veiligheidsladder niveau 3. Maar de audits voor niveau 4 lopen al, dus we staan niet stil. En dat kan ook niet; veilig werken en je bewust zijn van veiligheid is een doorlopend proces en dat houdt nooit op. En dat is maar goed ook".

    Hoe heb je de samenwerking met DEKRA ervaren?
    "Voor The Professional Group werkten we al langer met DEKRA voor onder andere VCA en verschillende ISO-normen. Voor de Veiligheidsladder heb ik de balans opgemaakt en met meerdere partijen gesproken. Maar na alle partijen overwogen te hebben, kwam ik toch bij DEKRA uit met het beste gevoel. DEKRA's auditoren zijn scherp, er is altijd ruimte voor een goede discussie, er wordt doorgevraagd, maar ook geluisterd. Dat vond ik een groot voordeel."